fredag 19 oktober 2012

Död på hemmet

Idag då jag kom på jobb till morgonskiftet möttes jag av nyheten att döden hade varit i hemmet på natten. En av klienterna på andra sidan var jag aldrig jobbat hade äntligen farit upp till himlen. Hon hade varit dålig länge så det kom verkligen som en lättnad, för sköterskorna, för de närmaste och för den gamle själv.

Jag vet inte riktigt vad jag tänkt att händer då en åldring dör på hemmet. Ungefär, snip snap ring begravningsbyrån och de närmaste och där var det men det är ju faktiskt saker vi som sköterskor måste göra. Lakanen och blöjan ska bytas, ögonen stängas, huvudet bindas så att munnen hålls stängd och händerna antingen knäppas eller läggas på sidorna beroende på om åldringen var kristen eller inte. Samtalen var de enda jag förstod innan att man måste göra.

Jag var in och tittade på den döde då hon redan var klar och en av sköterskorna förklarade vad de gjort. Tur att jag fick lära mig lite på det sättet och inte så att jag själv sku ha jobbat då åldringen dött. Tror att det sku ha varit lite för mycket för mig. Först det att någon dött och sedan det att jag måste lyfta denne och hålla på. Det var dessutom lättare att lyssna på ett professionellt sätt då det inte var någon av klienterna på min sida som jag alla håller mycket kära utan en på det viset okänd person.

Hoppas den gamle har det bra där uppe!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag svarar under din kommentar :)