måndag 13 maj 2013

Båt

Jag gillar att åka båt, om vädret är najs är det riktigt skönt att vara ute på havet lite. Har tänkt på det här att lära mig köra båt också, det vore väll inte helt omöjligt om Peppe sku ha tålamod nog att lära mig. Att köra framåt är ju i alla fall ingen konst, så länge man vet vart man ska och var grynnorna ligger förståss och att ta iland sku nog vara överkomligt men sen det här med "trafikvett" på havet, det är en annan femma. Eftersom jag inte vuxit upp med att åka båt, hade kanske åkt båt bara en 20 gånger innan jag träffade Peppe så kan jag inte riktigt reglerna. Vet aldrig vem som ska veja för vem, på vilken sida man ska köra om, var på farleden man ska hålla till osv. Det är förståss något jag säkert sku lära mig men just nu är jag bara förvirrad. Sen finns ju alla remmare och keikkor, vet att man vill köra mellan röda och gröna stolpar men där slutar sedan min kännedom. Sku med andra ord vara helt i pisset utanför farleder. I mina mardrömmar märker jag plötsligt någon stolpe någonstans var jag inte sett som säger att jag är på fel sida och nästa stund bara "krraaaassccchh". Obehagligt med grynnor!
Förutom grynnor är jag också lite små rädd för stora vågor. Riktigt stora vågor. Sådana som en tre vångings lyxkryssare drog upp utanför Nagu ifjol då vi var ut med Peppes mindre båt. Visste att vi låg spänt till då Peppes kompisar i större båten framför oss vände sig om för att vittna vårt öde efter att de själva korsat vågorna. Medan förarna av lyxkryssaren hånlog ner mot oss från skybridgen drog Peppe av farten helt och vände sidan till medan jag satt och bad till gud, haha. Vi såg inte ens båten med kompisarna framför oss då vågorna närmade sig. Tänk om jag kört båten då, hade antagligen försökt göra en u-sväng och köra ifån vågorna för glatta livet, haha.

Vill kunna köra båt eftersom det sku vara så najs att kunna ge sig iväg bara flickorna någonstans nångång. Till Sandö och simma eller liknande. Har nog en hel del att lära mig före det, om inte enligt mig själv så i alla fall enligt båtägaren Peppe.

Peppe och hans båtförar min, hehe

På lördagen sku vi fara till Porten med Fanny och Lasse som också kommit till stugan men de hade stängt. Fanny fick låna fula flytrocken för att hon frös.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag svarar under din kommentar :)