fredag 24 augusti 2012

Att fara eller inte fara, det är frågan

Redan igår kväll under sista timmarna på jobbet började jag känna mig krasslig. Det fortsatte under kvällen och var kvar då jag vaknade om natten. Då jag vaknade idag kände jag mig inte bara krasslig utan också konstig på något sätt. Konstig på det sättet man känner sig innan man ska bli sjuk. Mätte febern och konstaterade att kropsvärmen var normal för mig, 36.7 men tänkte att jag skulle dubbelkolla senare och det gjorde jag också. Då var tempen 36.9 vilket den fortfarande är, 1 timme före jag ska på jobb.

Jag ringde chefen och berättade hur jag kände mig och att tempen redan stigit lite. Vet inte riktigt vad jag hade väntat mig som svar men i alla fall inte en fråga ifall jag kunde arbeta sjuk. Känns lite sisådär att fara till ett åldringshem på jobb ifall man är sjuk och därmed kan smitta ner andra. En liten flunssa för mig kan vara något mycket allvarligare för en åldring. Men jag förstår, de lider av personalbrist och ingen kan hoppa in i stället för mig. Vad är då bättre, att stanna hemma, känna sig skyldig och låta någon svettas med dubbelt upp på jobb eller fortfarande känna sig skyldig, fara på jobb och möjligtvis smitta ner någon stackare?

Har ungefär 20 minuter att komma på det rätta svaret på frågan, att fara eller inte fara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag svarar under din kommentar :)