torsdag 10 april 2014

Efterlyst

Har det någonsin hänt er, att ni sett en bild på någon som är efterlyst och precis tyckt att ni sett den där människan nyss? Skratta inte nu men det hände mig igår. Oftast bara kollar jag på domdär mugshotsen och konstaterar att jag aldrig i mitt liv sett människan men inte igår. Jag råkade på en artikel på Iltalehti om en mördare som rymt från fängelset i Oulu och jag fick riktigt kalla kårar. Tyckte jag sett mannen som på fotot stirrade på mig i ögonen tidigare samma kväll.

När jag är ute sent och joggar på ödsliga platser, liksom igår kollar jag alltid väldigt noga på människorna jag springer om eller möter. Ifall de endå plötsligt skulle vända sig om eller springa i fatt mig och antingen våldta eller mörda mig (hejhej fantasi). Igår joggade jag om en man med beige rock, mörk mössa och någon konstig plastaktig röd väska. Då jag närmade mig honom bakifrån vände han på huvudet och kollade mig rakt i ögonen. Jag vände ner blicken ganska och fortsatte hem, duschade, satt mig framför min spruckna dator och surfade runt på internet tills jag stötte på honom, mannen jag joggat förbi, i form av en bild, på en efterlyst mördare *horror musik*.

Okej, jag var inte bombsäker, och det är jag inte fortfarande heller så ringde inte precis till tips telefonen. Ju mer jag dessutom stirrade på bilden desto mer började jag glömma hur mannen jag sett verkligen såg ut och började blanda ihop bägge. Inte vet jag, min första reaktion var helt klar men sen började jag tveka. Hade kännt mig så löjlig att ringa nånstans och ge mina "observationer" av mannen som jag inte på något sätt kunde vara säker att jag såg. Ödsla nu någons tid på det viset. Hade det någonstans i artikeln stått vad han möjligtvis kunde ha på sig eller något annat som stämt hade jag nog kanske ringt, eller inte vet jag heller, man känner sig ju som världens löjlpotta. Hoppas det inte är brottsligt att låta bli att ringa.

Tur endå, att jag läste artikeln först efter min länk och inte före. Tänk om jag då joggat där i min ensamhet och mött en man som liknat på mannen i bilden på en mördare. Hade högst troligen avslöjat att jag kände igen honom då han kollade mig i ögonen och sen sku han ha blivit tvungen att mörda mig, haha.

Såhär ser min dator ut nu. Den såg mycket värre ut först efter att den fallit men det mesta fick jag som sagt tryckt tillbaka. Allt förutom kanske minneskortsläsaren verkar ha klarat sig med livet i behåll. Tur det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag svarar under din kommentar :)