måndag 18 juni 2012

IKEA

Idag var jag, Peppe, Carola och Lasse till ikea ett par timmar. Det var nog det bästa man kunde göra på denna piss-vädriga söndag. Jag handla inte egentligen något, endast en liten spegel till dasset så man kan nog säga att jag endast var ute på en söndags promenad.

Det jag fann lite roligt var ett finlandssvenskt medelålders par som stod vid förvarings- och kontoravdelningen och grälade. Eller inte ens grälade eftersom det var kvinnan som skötte snacket och mannen bara stod och såg på henne, men endå. Deras lilla uppståndelse orsakades av flyttlådor i vanlig brun kartong. Kvinnan såg helt förstörd ut och sa med väldigt hög röst "du tycker alltså att det är roligt att vi int ska ha nånstans att sätta våra barnböcker i va?! att vi int ska ha någo böcker kvar att ge ti våra barnbarn se då dom kommer? de skiter du i va?!?!" och mannen såg bara uppgiven ut. Han såg precis ut som att "sätt dom där jävla kartongerna i kärran nu och så far vi eftersom vi båda endå vet att dom kommer att hamna där i slutändan hursomhelst" Det var ju inte heller kvinnan sen på att göra, kvinnan satt kartongerna i kärran och gick med bestämda steg vidare till belysnings avdelningen med mannen rullandes kärran bakom sig.

Jag tror att scenariot jag just beskrev är ganska vanligt bland par i ikea. Männen, i alla fall Peppe, vill bara därifrån så snabbt som möjligt och kvinnor, i alla fall jag, ser det som sitt livs uppdrag att finna det bästa, fömånligaste och mest vackra ting till sitt hem. Det är som bäddat för tjafs :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag svarar under din kommentar :)