måndag 14 september 2015

Kenzas räkgryta

Enda sedan jag för ungefär tre år sedan upptäkte att jag kan äta räkor på allvar har jag alltid varit lite småsugen att laga någon vardagsmat med räkor men aldrig vetat vad. Eftersom jag sedan jag varit sju varit allergisk för fisk har det automatiskt, både hemma och hos läkaren antagits att jag inte heller kan äta skaldjur. Kanske det är vanligt att de går hand i hand? Hursomhelst har jag varit utan skaldjur i över tio år. Eller inte helt utan, alltid någongång har jag ätit några räkor i sammanhang där jag inte täckats säga att jag är allergisk. Det är också då jag har märkt att inget hemskt händer. Ett tag sa jag att jag kan äta några räkor, så många att de går att räkna, dvs. några synliga på pizzan men inte t.ex. en röra. Uppmutrad av de få räkorna jag klarat av att äta senast har jag alltid ätit lite fler och lite fler tills jag en dag förstod att jag kan äta oändligt. Jag förstår egentligen inte hur jag någonsin har vågat äta en räka? Jag är livrädd för mina allergisymptom jag får av fisk. Ingen i hela världen kunde få mig att smaka! Antagligen har provsmakandet skett i en så ung ålder att jag inte förstått allvaret och varit blyg nog att inte säga till.

Då jag märkte att jag kan äta räkor blev jag djärv och smakade på en kräfta. Nästa kräftskiva smakade jag på två och efterföljande åt jag kräftstjärts röra och kräftmackor med majonnäs. Ett litet problem jag dock fortfarande jobbar på är att jag inte vill smaka för mycket av skaldjuren i maten. De luktar och smakar för mig något som jag tror att jag kommer att bli sjuk av. Därför äter jag helst ännu ganska kryddstark mat då det handlar om skaldjur. Därför är räkgrytan Kenza skrev om på sin blogg för ett tag sedan perfekt! Räkor, men du känner knappt av smaken.

Kenzas räkgryta:

Stek gul lök och vitlök i olivolja. I med färska champinjoner, paprika och färsk chili. Stek lite. I med räkorna. Salta, peppra, på med curry och lite cayennepeppar. I med två burkar creme fraiche, på med mer curry och lite soya. Låt puttra. Servera med nudlar, ris, pasta, sallad, quinoa eller annat. Gott! Ps. mega gott enligt mig fast jag annors hatar curryrätter. Jag brukar ha en hel lök, två vitlöksklyftor, 3 champinjoner, en hel paprika, en liten röd chili och ca 300g räkor.

Denna gång med Quinoa till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag svarar under din kommentar :)