tisdag 26 maj 2015

Solarium

De som känner mig vet att jag går hårt åt människor som solar solarium. Speciellt de av mina vänner som sysslar med solariebad vet mycket väl min synpunkt på den saken. Det är inte för att vara elak heller, det är för att jag bryr mig. Varför utsätta sig för så stora risker bara för en stunds brunbrändhet? Visst blir man mycket fräschare, smalare och vackrare att se ut när man är brun (min ursäkt för att vara så ful och fet hela tiden) men är det verkligen värt hälsan? Jag om någon vet att man kan leva ett perfekt lyckligt liv utan att vara brun, tror jag har varit brun två eller max tre gånger i mitt liv och då också såg jag ut som ni "bleka och äckliga" ser ut på vintern. Och nu söker jag sedan inte någon sympati.

Förstås, alla gör vad dom vill med sin kropp och jag antar att de som solar solarium också känner till dess risker. Jag jämför solariebad med de skadliga strålarna vi får från röntgen. Båda sorters strålning är skadligt och cancerframkallande. Det som dock skiljer dessa är att röntgenstrålar ger oersattbar information för hälsovårdspersonal som leder till hälsa medan solarium bara orsakar cancer. Men vadå, lite pyttinutt hudcancer det dör väl ingen av? Jo, det dör människor av och det är också en cancerfrom som sprider sig väldigt lätt. Cancer i huden= cancer snart också i lymfknutorna, cancer i magen, cancer i... Ojdå. Alla tror det inte kommer hända just dem.

 Hellre då fejka fram det. Jag tror dessutom brun-utan-sol produkterna utvecklats väldigt mycket sedan man prövade dem i höstadiet och lukta murket trä, lämna oranget efter sig vart än man gick och på vad än man hade på sig. Helt klart ett bättre alternativ! Eller varför inte rentav spray-tan? Det kanske sku vara något att satsa på?

Mina vapen för iår! Med lika ljus hud som jag har får man vara försiktig, annars är det man själv som har hudcancer snart. "Bronze" på de två produkterna står för melanin stimulerande verkan som ska ge göra en brunare lättare. Får se vad det blir!

2 kommentarer:

  1. Haha känner mig så träffad!! Ja vet, du har rätt, o fast ja läser ditt inlägg vet ja att ja kommer o ligga i dödsbädden imoron morgon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Häe skriver man inlägg o allt om saken o ändå tar du int åt dej :D

      Radera

Jag svarar under din kommentar :)