tisdag 29 maj 2012

Köra båt: försök 1

För en stund sedan var jag och Peppe med hans båt till Granviks stranden för att söka hem allas gemensamma båt. Lite enkel matematik här, om två personer far i en båt och söka en annan båt och båda båtarna ska tillbaka blir det ju en person per båt. Alltså jag, ensam i en båt som inte sku stå stilla och Peppe i en annan.

Jag kände från första början att det var som dukat för katastrof men godtrogen som jag var trodde jag på Peppe då han sa att jag sku klara av det lätt. Vad fan tänkte jag med? Skulle jag nånsin ha gått med på att bilskoleläraren hade sagt "sätt dig vid ratten du, jag kör bakom ifall du behöver råd" min första körlektion? Aldrig.

Det andra misstaget jag gjorde var nog att hoppa i båten utan någon som helst aning hur en snurra fungerar, jag har knappt rört en förut. Vet ju för fan inte ens åt vilket håll jag ska vrida för att fara åt hållet jag planerat, ännu mindre hur man gasar eller stannar för den delen.

Hursomhelst, jag hoppade i båten och följde alla råd Peppe gav mig från båten brevid. Lösgör banden, skuffa dig från bryggan, sätt dig vid snurran, kläm på den svarta knappen, dra spaken från N till R, snurra på delen längst ut på pinnen och vrid snurran helt åt höger, mindre gas, SVÄNG MERA!, dra spaken till F, SNABBT!, minska på gasen, MINSKA, MINSKA!!, vrid till N NU!!, sväng till vänster!!, VRIIID TILL N!!!

Typ så lät det, då jag for iväg, först var jag påväg in i bryggan och då jag mirakulöst undvikit detta var jag påväg in i stranden för att sedan i sista stund lyckas göra en u-sväng o dra den där jävla spaken till N. Räddad, i en skrattattak som antagligen var en skyddsmekanism gled jag sedan ut ur det trånga bryggområdet till öppet vatten bara för att få motorstop. Efter att skrattet lagt sig blev jag flyförbannad på Peppe som vid det laget hade knytit ihop våra båtar och körde med min båt vid sidan om sin egen. Vilken jävla idée alltså.

Nu är jag i alla fall en upplevelse rikare och kan hoppas på bättre lycka nästa gång! Och så vet jag ju att gasen inte går ur bara för att man släpper. En lärdom som kunde ha varit av betydelse då jag var påväg rakt in i stranden i full fart.

Den båten skulle jag ta från brygginhängdaden vidare och där ser ni min ungefärliga rutt. På bilden ser ni förövrigt Peppes farbror Joffe som lastar båten med öl, inte en helt ovanlig syn. Bild tagen från Google.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag svarar under din kommentar :)