torsdag 13 november 2014

Hemförsäkring

Oh my fucking god, jag brände nästan just ner köket på vår lägenhet i Åbo!!! Höll på att laga mat, köttbullar och potatismos när jag tog en pannlapp ur lådan, la bullarna i ugnen och satt tillbaka pannlappen. Redan efter en stund började jag tycka att det luktade rök i köket. Jag hade just sett en man gå förbi fönstret med en tobak i handen så trodde först det var tobaksrök. Sedan började jag tycka det inte var det så jag for till spisen och luktade på plattorna och i ugnen. Ingenting. Endå tänkte jag att det var spisen så jag ropade på Peppe då jag blev rädd att den sku börja brinna. Peppe kom till rummet, tyckte inget var fel, och jag öppnade fönstret med tanken att vädra ut lukten. Det var då jag såg röken vid lådorna närmast spisen. Det såg precis ut som att röken vällde ur en låda. Jag öppnade lådan och där överst låg min pannlapp jag hade använt något tidigare och glödde i oranget. Hur? Jag hade tagit pannlappen från lådan, haft den i handen hela tiden och lagt den tillbaka. Jag menar tänk om jag inte hade stannat i köket och fortsatt med maten utan kastat mig på soffan en kvart i väntan på att köttbullarna sku bli klara. Då hade kanske halva köketstått i eld då jag kommit tillbaka. Hur lätt hade jag inte orsakat en brand som gjort lägenheten obeboelig? Skrämmande, rikigt skrämmande och därför vill jag nu uppmana er alla som läser det här att skaffa en hemförsäkring om ni inte redan har det. Jag har sett hur lätt det kan gå fel.

Just nu har vi lådan öppen, likaså köksfönstet och hoppas på att lukten ska vädras ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag svarar under din kommentar :)