torsdag 12 november 2015

Vår resa till Århus!

Bättre sent än aldrig ska jag nu berätta lite om min och Fannys weekend i Århus. Vi kom fram på natten till fredag och gick raka vägen och la oss då vi kommit hem till Anna. Jag och Fanny sov tills Anna kom hem från skolan morgonen därpå och då gick vi ner till bagaren och köpte färskt bröd till morgonmålet, något som kom att bli ett måste på morgonmålsbordet. Efter morgonmålet for vi ut på stan, sedan hem och laga mat och därefter till barerna vid ån för att fira j-dagen. J-dagen innebar att barerna började servera julöl och detta firades på stort vis med konstgjord snö, julmusik och förstås öl... i kannor. Vi drack bara ett varsitt stop medan resten av Århus drack betydligt mera. Då vi på morgonen därpå for ut på länk låg en krapulantisk dimma över stan. Efter den dryga timmes länken slog vi oss igen ner vid det himmelska morgonmålsbordet och for därefter ut på stan för att shoppa. Ikväll klädde vi upp oss lite mera och delade två vinflaskor innan vi for ut på stan igen. Bernhadts hette visst klubben vi besökte och den var väll helt ok, inget att hänga i julgranen. På söndagen tog vi det ganska lungt, de flesta butiker hade stängt så vi passade på att besöka det botaniska museet i Århus och strotsa lugnt på stan. På kvällen for vi ut och äta i en mysig statsdel lite längre bort och kollade sedan på Bron före vi somnade. På måndag var det redan dags att inse att semestern snart var slut. Vi besökte Annas skola med dess antomiska musé och shoppade det sista. Sedan lagade vi mat en sista gång före avsked. Flygresorna både till och från Århus gick hur smidigt som helst, även om kaptenen på vägen hem varnade om turbulens.

Annas lägenhet var värsta drömmen, så danskt som jag kan tänka mig danskt bli. Jag bara älskar gamla hus! Breda fönsterbreden, knarrande trägolv och helstora fönster i alla rum.

Sämre vyer har man bajsat i.
Morgonmål med wienerbröd till efterrätt - ett måste!


Julebryg



Idylliskt vid hamnen
Jag till Anna: "alltså vafan gjorde din kämpis så länge i kökskrubben?!"
Och bakom dörren, en köksutgång!!! Sa jag redan att jag älskar gamla hus?




Botaniska trädgården, inne i tropiska kupolen.




Hittade till slut mitt Maileg mösspar jag haft i sikte hela resan! Lycklig!


Vart jag ska flytta, sötaste huset i stan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag svarar under din kommentar :)